Dieta dla kolarza

Dieta kolarza to z całą pewnością jedna z tych, która ma dostarczać mnóstwa energii sportowcom tej dyscypliny. Pamiętajmy, że to właśnie od niego wymaga się doskonałej sprawności fizycznej a podczas treningu i wyścigu musi on wykazywać idealną kondycję. Kolarz musi być niezwykle wytrzymały bowiem jego wysiłek energetyczny jest rzeczywiście bardzo duży.W zależności od tras, jakie pokonują kolarze dieta musi być różna. Trzeba wiedzieć, że kolarstwo wzmaga wysiłek cykliczny, co oznacza, iż jego intensywność będzie różna.

Wiele zależy od trasy, jaką pokonuje i dystansu – czasem wyścig odbywa się na terenach górskich, niejednokrotnie również trwa ponad 3 godziny. Różnorodność ta sprawia, że kolarz w ciągu jednej doby spalić może od 6000 do nawet 10 000 kalorii, jego dieta powinna być więc na tyle optymalna, by dostarczać składniki uzupełniające niedobory.

Co ciekawe, energia, czyli zmagazynowany glikogen, jaką zużywa kolarz w czasie trasy pobierana jest nie tylko z mięśni, ale również z wątroby z kwasów tłuszczowych, dieta musi być więc wysoce zbilansowana i urozmaicona.

Jadłospis kolarza musi być odpowiedni zarówno przed treningiem, w jego trakcie jak i po zakończeniu. Zaleca się, by na 2 godziny przed startem kolarz spożył posiłek lekkostrawny. Danie powinno być w postaci płynnej bądź półpłynnej i zawierać duże ilości lekkostrawnego białka, węglowodanów oraz witamin. Na samej trasie natomiast zaleca się spożywanie jedynie płynów o dużej zawartości korzystnych węglowodanów i minerałów – to na przykład odżywki witaminowe czy soki owocowo – warzywne. Po treningu powinno się zaś spożywać posiłki bogate w węglowodany złożone oraz produkty z dużą zawartością substancji lipotropowych, to w dużej mierze na przykład nabiał. Należy również dostatecznie nawodnić organizm, ponieważ w trakcie jednego wyścigu kolarz może stracić nawet 3 kilogramy masy wodnej.

Na co dzień dieta kolarza musi być również bardzo restrykcyjne. Zazwyczaj dobry dietetyk w Warszawie zaleca, by sportowiec tej dyscypliny spożywał około 6 000 kalorii. Jego menu powinno składać się zaś z potraw gotowanych oraz warzyw i owoców w postaci surowej. W tym przypadku źródłem energii jest przede wszystkim białko i węglowodany natomiast powinno się unikać tłuszczy – warto pamiętać, że im niższa jest waga kolarza tym szybciej może on poprowadzić wyścig.

Kolarz powinien spożywać średnio 5 posiłków dziennie a najważniejszym daniem powinno być śniadanie. Zawsze trzeba pamiętać o tym, by potrawy były połączeniem węglowodanów i białka.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *