Dieta dla kulturysty

Kulturystyka jest dziedziną sportu, której istotą jest budowanie tkanki mięśniowej. To przede wszystkim odpowiednie kształtowanie sylwetki przy rozroście mięśni szkieletowych, przy czym jednocześnie należy redukować tkankę tłuszczową. Ćwiczenia, jakie są wskazane dla kulturystów wpływają głównie na wytrzymałość i siłę, dzięki czemu możliwe staje się uwidocznienie mięśni.Każdy kulturysta aby osiągnąć wymarzoną sylwetkę powinien nie tylko realizować typowe dla tej dyscypliny sportu treningi, ale również stosować właściwą dietę. Ta przebiega w kilku etapach. Po pierwsze dieta wpływać ma na siłę i wtedy podstawowymi wartościami powinny być węglowodany, nawet w ilości 50% codziennego spożycia składników odżywczych. Drugą wartością powinny być białka – to około 30% dziennego zapotrzebowania na wszystkie wartości a kolejną tłuszcze, w ilości 20% zbilansowanej diety.

Następną fazą jest faza wzrostu mięśni i tutaj powinno się stosować również dietę opartą przede wszystkim na węglowodanach w jeszcze większej ilości, bo około 60%. Drugą wartością mają być białka – średnio 25% a ostatnią tłuszcze w ilości nie więcej niż 15%.

Kulturysta w kolejnym etapie powinien zadbać o redukcję tkanki tłuszczowej. W fazie odchudzania jego dieta powinna zawierać około 45% węglowodanów, 45% białka oraz tylko 10% tłuszczy.

Ostatnim etapem jest faza regeneracji energii. Tutaj znowu pod uwagę bierze się głównie węglowodany w ilości 60%, następnie tłuszcze – około 25% a na końcu białka w ilości 15% dziennego zapotrzebowania na wartości odżywcze.

Warto również pamiętać o kilku zasadach, jakich podczas prowadzenia diety każdy kulturysta powinien pamiętać. To przede wszystkim fakt, iż najlepiej jest zjadać od 5 do nawet 7 posiłków dziennie. Każdy kulturysta powinien w ciągu jednego dnia wypijać średnio 3-5 płynów (najlepiej wody niegazowanej) a najpóźniej w czasie 30 minut po treningu dobrze jest wypić około – 5 litra odżywki witaminowej i elektrolitowej. Po treningu również warto zjeść posiłek bogaty w węglowodany – zamiast niego można wybrać odżywkę węglowodanową w płynie. Równie ważne po treningu jest dostarczenie do organizmu niezbędnej kreatyny, by uzupełnić jej niedobór powstały w wyniku wzmożonego wysiłku fizycznego.

Cennym minerałem w diecie każdego kulturysty są również aminokwasy, te bowiem mają ogromne znaczenie patrząc na dbałość o rozrost tkanki mięśniowej. Aminokwasy najlepiej zażywać na 20 minut przed posiłkiem, bo wtedy są one najlepiej przyswajane i szybko transportują się do mięśni.

This article has 2 Comments

  1. Najważniejsze to zapewnić organizmowi kalorie od razu po treningu. Branie odżywek nie ma sensu jak nie ma diety bo się wszystko rozkłada w organizmie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *