Dieta dla narciarza

Narciarstwo jest jedną z tych dyscyplin sportowych, która uprawia się z okresie zimowym a ten ze względu na warunki atmosferyczne jest o wiele trudniejszy aniżeli w sezonie o wysokich temperaturach. Już na wstępnie należy też zaznaczyć, że zawodowy narciarz już w trakcie godzinnego treningu traci średnio 500 kalorii, jego dieta ma być więc na tyle zbilansowana i urozmaicona, by dostarczać wszystkich wartości odżywczych. Nie można przy tym jednak zapominać, że codzienny jadłospis nie może wpływać na przyrost tkanki tłuszczowej – nie od dzisiaj wiadomo, że na wyniki sportowe narciarza wpływ ma jego waga a im będzie większa, tym te mogą być niestety gorsze.W obliczu takich wymagań dieta narciarza jest rzeczywiście dużym wyzwaniem dla dietetyków. Z jednej strony ma dostarczać optymalną ilość energii, z drugiej natomiast nie może być zbyt kaloryczna.

W diecie narciarza powinny znaleźć się węglowodany, białko oraz tłuszcze, przy czym aż 60% tych wartości mają stanowić węglowodany, 25% to tłuszcze a tylko 15% to białko. Ponadto, dietetyk (dobry) musi uwzględnić zapotrzebowanie na odpowiednią ilość witamin i minerałów oraz wody.

To właśnie ilość dostarczanych węglowodanów będzie przekładać się na energię narciarza i budowę jego mięśni. Biorąc te wartości pod uwagę powinno spożywać się przede wszystkim produkty bogate w pełne ziarna zbóż.

Całodzienne menu powinno być dostosowane do trybu aktywności narciarza. Śniadanie powinno być głównym posiłkiem jednak na 2 godziny przed treningiem narciarz powinien zjeść kolejny posiłek, bogaty w węglowodany złożone. Również przed treningiem czy zawodami powinno się odpowiednio nawodnić organizm, napoje w postaci wody mineralnej czy napojów izotonicznych są także zalecane w trakcje wzmożonej aktywności. W żadnym wypadku nie można dopuścić do odwodnienia organizmu, dlatego napoje powinny być spożywane jeszcze zanim odczuwa się pragnienie (dotyczy to nie tylko sportowców).

Obiad, który ma zawierać zarówno węglowodany jak i białko i tłuszcze powinien być spożywany tuż po głównym treningu dnia, ale nie później niż na dwie godziny przed pójściem spać.

Idealne menu na jeden dzień dla narciarza to takie, które uwzględnia różne grupy produktów. Tym samym, na śniadanie zalecana jest na przykład jaglanka z owocami i orzechami. Drugie śniadanie to dowolny owoc czy warzywo w surowej postaci. Jeszcze przed treningiem można jeść jogurt owocowy z musli czy węglowodanowy baton. Na obiad po treningu warto zjeść pieczoną sztukę mięsa z ryżem i warzywami a na kolację lekką sałatkę z makaronem i rybą czy owocami morza.

This article has 1 Comment

  1. Wbrew pozorom to jest wymagający sport i nie tyle się walczy z warunkami atmosferycznymi co z fizyką. Jazda na nartach z górki po ślizgim śniegu wymaga sprawności i koncentracji a jak nie to będzie full contact z drzewem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *