Dieta dla pływaków

Dieta dla osób, które czynnie uprawiają pływanie ma na celu nie tylko dostarczanie energii czy utrzymanie odpowiedniej kondycji, ale również zachowanie pełnego zdrowia. Okazuje się, że zawodowi pływacy są na nie bardziej narażeni niż sportowcy innych dyscyplin.

Przede wszystkim od pływaków wymaga się pełnej zdolności oddechowej – czy wiecie, że pływacy zużywają dużo więcej tlenu aniżeli osoby poruszające się po lądzie? Co więcej, w wodzie wzrastają również procesy przemiany materii. Dla tych, którzy są całkowicie zanurzeni w wodzie o 50% natomiast ci, którzy pływają po powierzchni wody procesy te przyśpieszają nawet kilkakrotnie. To nie wszystko bowiem pływacy, którzy specjalizują się w odcinkach na krótkim dystansie wykazują bardzo często wzmożone stężenie kwasu mlekowego, przez co istnieje duże ryzyko zakwaszenia organizmu. Niekorzystnie wpływa również fakt, iż pływania ogranicza ilości zasobów alkalicznych. Wszystko dlatego, że w wodzie nie wydziela się potu, nawet podczas wzmożonego wysiłku.

Właśnie przede wszystkim z tego względu pływacy powinni stosować odpowiednią, wartościową dietę. Podstawową różnicą w codziennym jadłospisie pływaków biorąc pod uwagę też inne dyscypliny sportowe jest to, iż sportowcy tego rodzaju mogą spożywać dużo większe ilości tłuszczy – zgromadzone tkanka tłuszczowa będzie zapobiegać utracie ciepła, dzięki czemu temperatura ciała pływaka nie będzie spadać. W diecie najważniejsze są jednak węglowodany, później białko i witaminy. Każdego dnia sportowiec powinien dostarczać do organizmu około 5 000 kalorii.

Istotnym elementem w diecie każdego pływają jest właściwe nawodnienie organizmu. Tylko podczas treningu sportowiec powinien wypić około 1 litra wody bądź napojów witaminowych i elektrolitowych. Kolejne 0,5 litra dobrze jest wypić zaraz po wysiłku (nie później niż 20 minut po), aby przywrócić utracona energię.

Okazuje się, że dieta pływaka powinna być oparta przede wszystkim o węglowodany. Codzienny jadłospis powinien składać się z nawet 70% produktów o wysokiej ilości węglowodanów. Dzięki temu można szybko odbudować utraconą podczas treningu masę mięśniową. Pływakom zaleca się więc jedzenie dużej ilości ziemniaków, białego ryżu czy pieczywa.

Białko natomiast powinno zawierać się w 15% codziennego menu natomiast tłuszcze około 35%. Niezbędne są też witaminy, szczególnie te z grupy B oraz A, ale ważne są także D, E, tiamina oraz niacyna. Nie można też zapominać o minerałach, w tym magnezu, wapnia, chromu, jodu, żelaza oraz cynku.

This article has 1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *