Dieta dla zawodników sumo

Chociaż wydaje nam się, że dietę przeznaczoną dla zawodników sumo powinniśmy omijać szerokim łukiem to warto zaznaczyć, że ta wcale nie jest nazbyt obfita w tłuszcze, przez które szybko przybiera się na wadze.Okazuje się, że jadłospis japońskich zawodników jest dużo bardziej różnorodny i odmienny aniżeli ten, jaki stosują sportowcy innych dyscyplin. Przede wszystkim zawodnicy sumo nie jedzą śniadania chociaż to właśnie ten pierwszy posiłek dnia jest uznawany za najbardziej energetyczny.

Pierwszy posiłek spożywają około południa i jest to zazwyczaj wysokokaloryczna zupa, w której skład wchodzi makaron sojowy, drób, wódka sake, morskie wodorosty, czosnek, imbir oraz tuńczyk i owoce morza. Każdy zawodnik sumo, który przestrzega restrykcyjnej diety rodem z Japonii, która zresztą jest dla niego najbardziej wskazana powinien wystrzegać się wołowiny oraz wieprzowiny. Nie dlatego, że mięso to dostarcza niekorzystnych wartości odżywczych, ale w związku z tradycją i zabobonami – zwierzyna ta jest symbolem pokonanego zawodnika i jej spożywanie dostarcza podobno złej energii.

Codzienna dieta zawodników sumo ma uwzględniać spożycie około 12 000 kalorii, przy czym aż 70% tej wartości spożywa się w godzinach wieczornych. Jak już wspomnieliśmy, pierwszy posiłek spożywany jest około południa i dostarcza średnio 5 000 kalorii, kolejny serwowany jest zawodnikom około godziny 18:00 i ma dostarczać około 7 000 kalorii. Zawodnicy sumo jedzą tym samym najczęściej tylko dwa posiłki dziennie.

Zawodnicy sumo swoją dietą budują przede wszystkim tkankę tłuszczową. Ich codzienny trening odbywa się raz w ciągu całego dnia natomiast pozostałą jego część przeznaczają oni na odpoczynek i odkładanie energii.

Jedną z głównych zasad, jakie obowiązują zawodników jest ćwiczenie na czczo, dopiero po treningu przychodzi czas na obfity, najlepiej ciężkostrawny posiłek.

Niestety, okazuje się, że dieta dla zawodników sumo nie jest zbyt zdrowa. Z najnowszych badań medycznych wynika, iż średni wiek życia tego rodzaju sportowca to tylko 30 lat. Nie ma co ukrywać, że ogromny wpływ na taki stan rzeczy ma właśnie dieta. Układ pokarmowy i metaboliczny staje się niezwykle przeciążony. Spożywając 12 000 kalorii, które dostarczane są średnio w dwóch posiłkach to ogromne obciążenie dla organizmu. Nie jest również możliwym, by przy stosowaniu tego rodzaju diety dostarczać do organizmu wszelkich wartości odżywczych. Co więcej, nagromadzona w szybkich czasie tkanka tłuszczowa i wyraźna otyłość, jaką cechują się zawodnicy sumo prowadzi do problemów z układem krążenia, nadciśnieniem i chorobami serca.

 Oficjalna strona sumo: http://www.sumo.or.jp/en/

This article has 2 Comments

  1. Opowiesci o niezwykle wysokokalorycznej diecie wojownikow sumo to mit. Tak naprawde ich dieta zawiera zazwyczaj okolo 150 kcal., ale moga jesc ile chca, a potem od razu klada sie spac. Osiagniecie takiej wagi to nie lada wyczyn i konieczny jest tutaj specjalny rodzaj metabolizmu.

  2. Myślę że nie mają oni żadnej diety tylko jedzą co popadnie żeby być cięższym od przeciwnika. Może przy tym jeszcze coś ćwiczą żeby mogli ruszyć nogą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *